Ezen az oldalon a Madárszámlálók honlapon megjelenő hírek közül azok bevezetőit gyűjtjük össze (a legfrissebbeket), amelyekben említésre került a Madáratlasz Program. A hír címére vagy a „tovább” linkre kattintva megtekinthető a teljes cikk az eredeti oldalán.

I. Big MAP Weekend, 2017. október 28-29.

Nagy Károly - MME // 2017-10-18 17:15

Újabb kihívással próbáljuk feltornázni a heti MAP fajlisták számát. Ezúttal nem egy maratoni, 3 hónapig tartó futam lesz, hanem egy rapid hétvégi sprint. Ha bejön, akkor örülünk és rendezünk majd később is hasonlókat, ha nem, akkor kitalálunk valami mást.

A lényeg, hogy a hónap utolsó hétvégéjén lezajlik majd az I. Big MAP Weekend, amiről minden kiderül a cikk további részében.

Felhívás középfeszültségű oszlopok felmérésére (2017)

Nagy Károly - MME // 2017-10-12 11:04

Kedves Tagtársak, Madárbarátok, Természetvédők!

Önkéntes felmérők jelentkezését várjuk a madarak áramütésével kapcsolatos országos szintű felmérésekhez (Középfeszültségű oszlopok felmérése - KFO). Az idei már a 12. országos felmérés, amelyet most is a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME) szervez, az adatok feldolgozását a korábban megszokott módon az MME Monitoring Központja végzi majd. Az elmúlt évek felmérései során több mint 60 000 oszlopot ellenőriztünk, s alattuk mintegy 5 000 madár maradványait találtuk meg. Ezek az adatok nagyban segítették a probléma megoldására tett erőfeszítéseket.

Átvonulók

Nagy Károly - MME // 2017-09-25 17:07

Az előző bejegyzésben megígértem, hogy a következő rövid cikk a tipikus "átvonuló madárfajokról" szól majd, amelyek hazánkban nem költenek, de vonulási időszakokban akár nagyobb számban is találkozhatunk velük.

Nem mellesleg jellegzetes formája van a gyakorisági grafikonjuknak, olyanok, mint a kétpúpú tevék, tavasszal és ősszel van egy-egy púpjuk. :-)

Korai távozók és rejtőzködők

Nagy Károly - MME // 2017-09-11 19:05

Az Őszi MAP Futamról szóló cikkben is említett EuroBirdPortal egyik fő célja, hogy bemutassa a madárfajok előfordulásának tér- és időbeli mintázatát, nagy felbontásban és európai léptékben (szezonális eloszlások változásai, vonulási mintázatok, fenológia stb.) és kövesse azok változásait.

A MAP adatbázisban a [Fajok előfordulási gyakorisága] oldal grafikonos térképei is ezt mutatják be hazai viszonylatban. A grafikonok heti adatai akkor igazán reprezentatívak, ha megfelelő számban és térbeli eloszlásban vannak feltöltött adatok az érintett hetekből.

Ebben a cikkben fent említett grafikonos térképekből válogattam néhány olyat, amelyek a korán elvonuló és/vagy a költésük után "rejtőzködő" fajok előfordulási adatait mutatják be.

Őszi MAP Futam (2017)

Nagy Károly - MME // 2017-08-31 16:20

Szeptember elejétől november végéig zajlik az "esemény", ami reményeink szerint kicsit felpörgeti majd a MAP megfigyelőinek őszi aktivitását. Szokás szerint a nyár végére jelentősen lecsökkent a hetente gyűjtött teljes fajlisták száma, ami nem is csoda, mert a többség még most is csak a költési időszakban MAP-ozik.

A résztvevők közül kilencen az Őszi MAP Futam végén ajándékcsomagokra is szert tehetnek. Mivel a "játék" 3 hónapig tart, így minden a hármas szám bűvöletében zajlik majd.

Fedezzük fel a MAP fekete lyukait!

Nagy Károly - MME // 2017-06-16 10:44

Javában zajlanak a Madáratlasz Program (MAP) felmérései, sok helyen a 2017-es prioritások szerint, de ebben a posztban az egész MAP szempontjából kevésbé fontos, viszont érdekes témáról és kihívásról olvashattok. Talán a cím már sejteti, hogy itt most lazább téma következik, csillagászattal és fizikával fűszerezve. Nem kell megijedni, csak egy gyenge analógia köti össze a valódi fekete lyukakat a MAP "fekete lyukaival".

Ezek felfedezésére buzdítom azokat, akik vevők egy játékosabb MAP felmérésre.

Manu Chao madarászik - Google Térkép app. a MAP és MMM terepi felméréseihez

Nagy Károly - MME // 2017-06-09 21:14

Ezt a videót elsősorban a Madáratlasz Program (MAP)és a Mindennapi Madaraink Monitoringja (MMM) felmérőinek ajánlom.

A Manu Chao-ra történő utalás miértjére a videó elején fény derül, s mivel annyira megtetszett, ezért a hasonló témájú vlogjaim ezentúl ezzel a címmel kezdődnek majd. ;-)

10 000 UTM négyzet! - Újabb mérföldkő a Madáratlasz Programban

Nagy Károly - MME // 2017-06-03 20:44

Szombaton délután, egészen pontosan 2017.06.03. 16:37:45-kor feltöltésre került az adat, aminek hatására a MAP adatbázis fejlécében látható számlálón az "Érintett UTM négyzetek száma" kereken 10 000 lett. Szép kerek szám, aminek elérése 1 340 megfigyelőnknek köszönhető!

Színezd a térképet MAP expedíciókkal!

Nagy Károly - MME // 2017-05-23 23:50

A februárban közzétett prioritásoknak megfelelően (Madáratlasz Program (MAP) - Prioritások 2017-re) javában zajlanak a MAP idei felmérései. Százak gyűjtik nap mint nap a teljes fajlistákat, sokan az idén elsődleges prioritásként meghatározott "különösen adathiányos 50*50 km-es UTM négyzetekben". Ahogy azt februárban is jeleztük, a hírben és a hozzá kapcsolódó részletes háttér-dokumentumban, valószínűleg sok "különösen adathiányos" területen nem lesznek elegen a helyi felmérőink, ezért azokra a helyekre MAP expedíciókat kell szerveznünk.

Több csoportunk már szervezett expedíciókat, s a közeli hetekben is tervezünk kettőt.
Amennyiben időd engedi és szívesen részt vennél ezek egyikén, várjuk mielőbbi jelentkezésedet! A részleteket lentebb olvashatod...

+1 hét - Tovább tartanak az MMM számlálási időszakai!

Nagy Károly - MME // 2017-05-05 16:49

Az utóbbi években meghosszabbítottuk a Mindennapi Madaraink Monitoringja (MMM) felméréseinek második számlálási időszakát, általában néhány nappal, a június 10. után következő vasárnapig.
Most azonban mindkét időszakot egy teljes héttel meghosszabítjuk!

Az MMM első tavaszi számlálásait tehát 2017. május 17-ig, a második számlálásokat pedig június 17-ig lehet elvégezni.

Beszámoló a Madárszámlálók és Madárgyűrűzők Országos Találkozójáról

Nagy Károly - MME // 2017-03-08 16:15

Az elmúlt hétvégén (március 4-5.) sikeresen lezajlott a Madárszámlálók és Madárgyűrűzők Országos Találkozója (MMOT)*, minden korábbinál több résztvevővel és sokrétűbb programmal. A két napon 140 felmérő és madárgyűrűző volt jelen, ismerhette meg az elmúlt év közösen elért eredményeit, valamint az idei évben tervezett és még előttünk álló feladatokat. A rendezvényen a munkákban közreműködő önkénteseink és a nemzeti parkok munkatársai is nagy számban vettek részt.

Madárszámlálók és Madárgyűrűzők Országos Találkozója (2017.03.04-05.)

Nagy Károly - MME // 2017-03-08 15:25

2017. március 4-5-én rendeztük meg a Madárszámlálók és Madárgyűrűzők Országos Találkozóját, mintegy 140 érdeklődő felmérő és madárgyűrűző részvételével.

program a tervezettnek megfelelően alakult. A beszámoló itt olvasható. >>

Ebben a galériában megtekinthetőek a rendezvényen készített fotók.

Madáratlasz Program (MAP) - Prioritások 2017-re

Nagy Károly - MME // 2017-02-28 21:00

Kedves MAP Koordinátorok és Megfigyelők!

Mivel az Európai Madáratlaszhoz (EBBA2) az adatgyűjtés utolsó éve 2017, ezért az idén az lesz az elsődleges prioritásunk, hogy az 50*50 km-es UTM négyzetekre vonatkozóan elegendő mennyiségű és minőségű adatokkal rendelkezzünk, amelyekből az év vége felé összeállíthatjuk az EBCC számára szükséges adattáblákat.

Ezen kívül természetesen a hazai Madáratlasz elkészüléséhez és az EuroBirdPortal projekthez is szükséges a további adatgyűjtés, ezért mindenkinek lesz feladata az idei évben is, akkor is, ha nem az elsődleges prioritásnak megfelelő adathiányos területeken végez megfigyeléseket.

MAP GYIK - Mi az a "teljes fajlista"és miért olyan fontos?

Nagy Károly - MME // 2017-02-22 19:41

GYIK, azaz Gyakran Ismételt Kérdések - Bár a MAP adatbázisban egy külön oldalt is szenteltünk a többször felmerülő kérdések tisztázására, s az űrlapok, táblázatok és térképek alatt olvasható útmutatók is elég részletesek, azért időnként még találkozunk fura kérdésekkel. Ezeket a tisztázandó kérdéseket veszem elő ebben a cikksorozatban, amit különösen a kezdő MAP felmérőknek ajánlok!

Az első a MAP egyik legfontosabb fogalmát világítja meg, s ez a "teljes fajlista", ami egyébként 57 alkalommal szerepel az adatbázis útmutatóiban, tehát már ez alapján is elég fontosnak tűnik. De a MAP hírekben, cikkekben és rendezvényeken is rendszeresen emlegetem, hogy ehhez vagy ahhoz az eredményhez "teljes fajlistákra" van szükségünk.

Lássuk tehát, hogy mi az a "teljes fajlista" és miért olyan fontos?

Baglyok 2016

Nagy Károly - MME // 2017-02-18 17:05

2016-ban az MME belső pályázati rendszerében 17 helyi csoportunk kapott támogatást és ennek keretében 13 megyében végeztek bagolyvédelmi tevékenységet*. A védelmi munkák során gyűjtött megfigyelési adatokat feltöltötték a MAP adatbázisba. Ezen kívül 2016-ban a MAP felmérésekben kiemelten szorgalmaztuk az éjszakai felméréseket, s ennek köszönhetően olyan sok bagoly megfigyelési adatot gyűjtöttünk, amennyit valószínűleg egy év alatt soha korábban.